29.04 2022 Охорона праці в педіатрії.

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №12

 

 

ТЕМА ЗАНЯТТЯ:   Охорона праці  в  педіатрії.

Дай розгорнуту відповідь на питання:

1.       Види миття рук при роботі в інфекційному відділенні.

2.       Правила роботи з біологічними рідинами(кров , сеча, випорожнення)інфекційних хворих щодо забору та транспортування.

3.       Охорона праці при роботі  фельдшера з серологічними препаратами (вакцини, сироватки).

4.        Законодавство МОЗ України щодо профілактики внутрішньолікарняних інфекцій та профілактики внутрішньолікарняного та професійного зараження ВІЛ-інфекцією, вірусним гепатитом. Назви чинні закони.

Інформаційні матеріали:

Основні принципи профілактики професійних захворювань медичного персоналу:

1. Раціональні режими праці та відпочинку впродовж робочої зміни Елементами раціонального режиму праці та відпочинку можна вважати виробничу гімнастику фізкультпаузи, фізкультхвилинки, сеанси психофізіологічного розвантаження, функціональну музику.

2. Дотримання санітарно-гігієнічних та профілактичних правил і норм при здійсненні будь-яких видів діяльності;

 3. Проведення профілактичних, соціальних і освітніх заходів ( Вакцинації проти гепатиту В , грипу) Робочі місця забезпечуються інструктивно-методичними документами, аптечками для проведення термінової профілактики при аварійних ситуаціях, необхідним набором медичного інструментарію для одноразового використання, дезінфекційними засобами для проведення знезараження. Кожна людина, яка звертається за медичною допомогою, повинна розглядатися як потенційний носій вірусу імунодефіциту людини.

4. Медичний персонал повинен працювати в халаті, масці і рукавицях. Ці заходи дозволяють уникнути контакту шкіри та слизових оболонок працівника з кров’ю, тканинами, біологічними рідинами пацієнтів. Медичні працівники з травмами, ранами на руках, ексудативними ураженнями шкіри рук, які неможливо закрити лейкопластиром або гумовими рукавичками, звільняються на період захворювання від безпосереднього медичного обслуговування хворих і контакту з предметами догляду за ними.

5. Обов’язкове державне страхування на випадок захворювання на інфекційну хворобу.

6.Дотримання санітарно-гігієнічних та профілактичних правил і норм при здійсненні будь-яких видів діяльності Розрізняють три рівні знезараження рук: n соціальний – миття водою з милом; n гігієнічний – застосування антисептика; n хірургічний – за спеціальною методикою.

05.11.2013 № 955 Інструкція з профілактики внутрішньолікарняного та професійного зараження ВІЛ-інфекцією

В умовах стрімкого розповсюдження ВІЛ-інфекції серед населення кожен, хто звертається за медичною допомогою, повинен розглядатися як потенційний носій вірусу імунодефіциту людини. Відповідно кожне робоче місце медичного працівника забезпечується засобами попередження передачі вірусу імунодефіциту людини від можливого вірусоносія або хворого на СНІД іншим пацієнтам, медичному і технічному персоналу. 1. Загальні положення 1.1. Контроль за безпекою щодо ВІЛ-інфікування медичних працівників під час виконання ними професійних обов'язків покладається на режимну комісію лікувально-профілактичного закладу, склад якої затверджується відповідним наказом головного лікаря. 1.2. Робочі місця лікувально-профілактичних медичних закладів забезпечуються інструктивно-методичними документами, аптечками для проведення термінової профілактики при аварійних ситуаціях (додаток 1), необхідним набором медичного інструментарію для одноразового використання, дезінфекційними засобами для проведення знезараження. 1.3. Медичний інструментарій, а також посуд, білизна, апарати та ін. забруднені кров'ю, біологічними рідинами за винятком сечі, слини, випорожнення у зв'язку з невеликою кількістю вірусів, що практично унеможливлює інфікування (надалі - біологічні рідини), та речі, які забруднені слизом, відразу після використання підлягають дезінфекції згідно з вимогами нормативної документації. Режим знезараження аналогічний тим, які використовуються для профілактики зараження вірусними гепатитами. 2. Профілактика при наданні медичної допомоги хворим, роботі з біоматеріалом 2.1. Медичні працівники зобов'язані бути обережними під час проведення маніпуляцій з ріжучим та колючим інструментом (голками, скальпелями, ножицями і т. ін.). Для уникнення поранень після використання шприців голки з них не знімають до дезінфекції. Перед занурюванням шприца з голкою в дезрозчин виймають тільки поршень. Бригади швидкої та невідкладної допомоги для збору використаних шприців забезпечуються ємкістю з матеріалу, який не проколюється. 2.2. З метою уникнення поранень забороняється використовувати для взяття крові та інших біологічних рідин скляні предмети з відбитими краями. 2.3. При маніпуляціях, які супроводжуються порушенням цілісності шкіри і слизових оболонок, при розтині трупів, проведенні лабораторних досліджень, обробці інструментарію і білизни, прибиранні і т. ін. медичні працівники та технічний персонал користуються засобами індивідуального захисту (хірургічними халатами, гумовими рукавичками, масками, а в разі потреби - захисним екраном, непромокальними фартухами, нарукавниками, окулярами). Ці дії дають змогу уникнути контакту шкіри та слизових оболонок працівника з кров'ю, тканинами, біологічними рідинами пацієнтів. Перед надіванням гумових рукавичок шкіру біля нігтей слід обробити 5 % - ним спиртовим розчином йоду. 2.4. Медичні працівники з травмами, ранами на руках, ексудативними ураженнями шкіри рук, які неможливо закрити лейкопластирем або гумовими рукавичками, звільняються на період захворювання від безпосереднього медичного обслуговування хворих і контакту з предметами догляду за ними. 2.5. Усі маніпуляції з кров'ю і сироватками в лабораторіях виконуються за допомогою гумових груш, автоматичних піпеток, дозаторів. 2.6. Будь-які ємкості з кров'ю, іншими біологічними рідинами*, біоматеріалами (тканинами, шматочками органів тощо) відразу на місці взяття щільно закриваються гумовими або пластмасовими корками. 2.7. У лікувальних закладах для забезпечення знезараження при випадковому витіканні рідини кров та інші біоматеріали транспортуються в штативах, покладених в контейнери, бікси або пенали, на дно яких укладається чотиришарова суха серветка. 2.8. Транспортування проб крові та інших біоматеріалів з лікувальних закладів до лабораторій, які розташовані за межами цих закладів, здійснюється тільки в контейнерах (біксах, пеналах), що унеможливлює випадкове або навмисне відкриття кришок під час їх перевезення (замок, пломбування, заклеювання місць з'єднання лейкопластирем). Ці контейнери після розвантаження обробляють дезрозчинами. Оптимальною є доставка в сумках-холодильниках. 2.9. Не допускається транспортування проб крові та інших біоматеріалів у картонних коробках, дерев'яних ящиках, поліетиленових пакетах. 2.10. Не допускається вкладання бланків направлень або іншої документації в контейнер чи бікс. 3. Профілактика при пораненнях, контактах з кров'ю, біологічними рідинами та біоматеріалами ВІЛ-інфікованого чи хворого на СНІД пацієнта Будь-яке ушкодження шкіри, слизових оболонок, медперсоналу забруднення їх біоматеріалом пацієнтів під час надання їм медичної допомоги кваліфікується як можливий контакт з матеріалом, який містить ВІЛ. 3.1. Якщо контакт з кров'ю, біологічними рідинами чи біоматеріалами супроводжувався порушенням цілісності шкіри (уколом, порізом), то потерпілий повинен: n зняти рукавички робочою поверхнею усередину; n видавити кров із рани; n ушкоджене місце обробити одним із дезінфектантів (70 %-ним розчином етилового спирту, 5 %-ною настоянкою йоду при порізах, 3 %-ним перекисом водню); n ретельно вимити руки з милом під проточною водою, а потім протерти їх 70 %-ним розчином етилового спирту; n на рану накласти пластир, надіти напальчник; n при потребі продовжувати роботу одягти нові гумові рукавички; n терміново повідомити керівництво лікувально-профілактичного закладу про аварію для її реєстрації та проведення екстреної профілактики ВІЛ-інфекції. 3.2. У разі забруднення кров'ю, біологічними рідинами, біоматеріалами без ушкодження шкіри:промити водою. 3.3. У разі потрапляння крові, біологічних рідин, біоматеріалу на слизові оболонки: n ротової порожнини - прополоскати 70 %-ним розчином етилового спирту; n порожнини носа - закапати 30 %-ним розчином альбуциду; n очі - промити водою (чистими руками), закапати 30 %-ним розчином альбуциду. n Для обробки носа і очей можна використовувати 0,05 %-ний розчин перманганату калію. 3.4. Для зниження вірогідності професійного зараження ВІЛ-інфекцією: n при підготовці до проведення маніпуляцій ВІЛ-інфікованому медичний персонал повинен переконатися в цілісності складу аптечки; n здійснювати маніпуляції в присутності іншого спеціаліста, який може в разі розриву гумової рукавички чи порізу продовжити виконання медичної маніпуляції; n не терти руками слизові оболонки. У разі попадання крові, біологічних рідин, біоматеріалу на халат, одяг: n одяг зняти і замочити в одному з дезрозчинів; n шкіру рук та інших ділянок тіла при їх забрудненні через одяг протерти 70 %-ним розчином етилового спирту, а потім промити водою з милом і повторно протерти спиртом; n забруднене взуття дворазово протерти ганчіркою, змоченою у розчині одного з дезінфекційних засобів. 4. Реєстрація аварій, нагляд за потерпілими та заходи до попередження професійного зараження 4.1. В усіх лікувально-профілактичних закладах ведеться форма 108-0 "Журнал реєстрації аварій при наданні медичної допомоги ВІЛ-інфікованим та роботі з ВІЛ-інфікованим матеріалом" (додаток 2). Відповідальність за ведення вказаного журналу та обов'язок проводити співбесіди з медперсоналом про загрозу інфікування покладають на голову режимної комісії. Заповнення вищезазначеної форми облікової звітності. Аварією слід вважати уколи, порізи, забруднення слизових та шкірних покривів кров'ю та іншими біологічними рідинами. Реєстрація аварій проводиться у встановленому порядку за добровільною згодою потерпілого. Облікова форма заповнюється розбірливо завідувачами відділення або лабораторією. Відповідальність за її ведення покладається особисто на головного лікаря лікувально-профілактичного закладу. 4.2. Після проведення в установленому порядку реєстрації аварії потерпілому пропонують (за його згодою) пройти обстеження на наявність антитіл до ВІЛ. Уперше кров для тестування за кодом 115 (медичний контакт) відбирається безпосередньо після аварії, але не пізніше 5-ти днів після неї. Позитивний результат свідчить про те, що працівник був інфікований ВІЛ раніше і аварія не є причиною зараження. Якщо результат негативний, то наступне тестування має проводитися через 3, 6 місяців і далі - через рік. 4.3. Якщо профаварія мала місце під час роботи з біоматеріалом, про який заздалегідь було відомо, що він інфікований ВІЛ, то потерпілому співробітнику на період нагляду за ним забороняється здавати донорську кров (тканини, органи), і проводиться екстрена профілактика, тобто приймання антиретровірусних лікарських засобів (за згодою потерпілого). Це бажано зробити якнайшвидше, але не пізніше 24 - 36 годин після факту пошкодження. 4.4. У разі виявлення у медичного працівника ВІЛ-інфекції на підставі форми облікової звітності N 108-0 надалі визнання захворювання професійним здійснюється в порядку, установленому чинним законодавством. 4.5. Наявність та ведення журналів реєстрації аварій і обстеження потерпілих медичних працівників контролюється органами охорони здоров'я та територіальними санітарноепідеміологічними станціями. 4.6. Результати обстеження медичних працівників є конфіденційними.

Склад аптечки для надання термінової медичної допомоги медичним працівникам та технічному персоналу лікувально-профілактичних закладів (далі - аптечка) Аптечкою укомплектовується кожний підрозділ лікувально-профілактичного закладу. Склад аптечки - Напальчники із розрахунку 1 - 2 на кожного працівника - Лейкопластир - 1 котушка; - Ножиці - 1 штука; - Перманганат калію у наважках по 0,05 - 3 шт.; - Ємкість для розведення перманганату калію з маркіруванням на 1 літр; - Спирт етиловий 70 %-ний 50 мл; - Тюбик-крапельниця з 30 %-ним розчином альбуциду - 1 - 2 шт.; - 5 %-ний спиртовий розчин йоду; - 3 %-ний розчин перекису водню; - Рукавички гумові - 3 пари; Наважки деззасобів хлорамін 30,0 хлорцин 30,0 по 3 шт. кожної (зберігати окремо); Ємкість для розведення деззасобів - 1 шт.

Додаток 2 до пункту 4.1 Інструкції з профілактики внутрішньолікарняного та професійного зараження ВІЛ-інфекцією Міністерство охорони здовровя Медична документація ФОРМА №108-0 1/0 Затверджена наказом МОЗ України 25.05.2000 №120 Найменування закладу Журнал реєстрації аварій при наданні медичної допомоги ВІЛ-інфікованим та роботі з ВІЛ-інфікованим матеріалом Почато "___" ________ р. Закінчено "___" ________ р. № Датата та час аварії Характер аварії Робота, яка виконувалась під час аварії ПІП потерпілого Джерело можливого зараження Особистий код чи ПІП потерпілого за її згодою. ПОРЯДОК розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві НПАОП 0.00-6.02-04 Згідно з цим Порядком проводиться розслідування та ведеться облік нещасних випадків, професійних захворювань, що сталися з особами, які відповідно до законодавства про працю працюють за трудовим договором Про кожний нещасний випадок потерпілий або працівник, який його виявив, чи інша особа - свідок нещасного випадку повинні негайно повідомити безпосереднього керівника робіт чи іншу уповноважену особу підприємства і вжити заходів до подання необхідної допомоги потерпілому.

У разі настання нещасного випадку безпосередній керівник робіт (уповноважена особа підприємства) зобов'язаний: 1.терміново організувати подання першої медичної допомоги потерпілому, забезпечити у разі необхідності його доставку до лікувально-профілактичного закладу; 2.повідомити про те, що сталося, роботодавця, керівника первинної організації профспілки, членом якої є потерпілий, або уповноважену найманими працівниками особу з питань охорони праці, якщо потерпілий не є членом профспілки; 3.зберегти до прибуття комісії з розслідування (комісії із спеціального розслідування) нещасного випадку обстановку на робочому місці та устатковання у такому стані, в якому вони були на момент нещасного випадку (якщо це не загрожує життю чи здоров'ю інших працівників і не призведе до більш тяжких наслідків), а також вжити заходів до недопущення подібних випадків. Лікувально-профілактичний заклад повинен про кожне звернення потерпілого з посиланням на нещасний випадок на виробництві без направлення підприємства передати протягом доби з використанням засобів зв'язку екстрене повідомлення за формою згідно з додатком 1: 1.підприємству, де працює потерпілий; 2. установі (закладу) державної санітарно-епідеміологічної служби

ЕКСТРЕНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ про звернення потерпілого з посиланням на нещасний випадок на виробництві 1.Прізвище, ім'я та по батькові потерпілого _____________________________________________________________ __________________________ 2.Вік ___________________________________________________________ (роки,місяці) 3.Місце проживання ______________________________________________ 4. Найменування і місцезнаходження підприємства, працівником якого є потерпілий _____________________________________________________ 5. Попередній діагноз ____________________________________________ 6. Дата: захворювання _____ ____________ 20__ р. встановлення діагнозу _____ ____________ 20__ р. госпіталізації _____ ____________ 20__ р. 7. Місце госпіталізації __________________________________________ (найменування лікувальнопрофілактичного__________________________________________________________ ________ закладу) 8. Шкідливий виробничий фактор, який спричинив захворювання (отруєння) _________________________________________________________________________ ________________________________________________ 9. Дата і час передачі первинної інформації ______________________ _________________________ __________ ________________________ (посада особи, яка (підпис) (ініціали та прізвище)_________________________ надіслала повідомлення) _________________________ __________ ________________________ (посада особи, яка (підпис) (ініціали та прізвище)_________________________ одержала повідомлення) АКТ (спеціального) розслідування нещасного випадку (аварії), що стався (сталася) _____ ___________ 20__ р. о ___ год. ____ хв. на _______________________________________________________________ (найменування підприємства, код згідно з ЄДРПОУ, __________________________________________________________________ найменування органу, до сфери управління якого належить __________________________________________________________________ підприємство) ______________________________ _____________________________ (дата складення акта) (місце складення акта) Комісія, призначена наказом від ___ _________ 20__ р. N ___ __________________________________________________________________ (найменування органу, який утворив комісію) у складі голови _____________________ ______________________ (прізвище, ім'я та по (посада, місце роботи) членів комісії: _____________________ ______________________ (прізвище, ім'я та по (посада, місце роботи) _____________________ ______________________ батькові) за участю: _____________________ ______________________ (прізвище, ім'я та по (посада, місце роботи) _____________________ ______________________ батькові) провела у період з ____ _________ 20__ р. по ____ ________ 20__ р. (спеціальне) розслідування нещасного випадку (аварії), що стався (сталася) ________________________________________________________ (місце події, кількість потерпілих, _______________________________________________________________ ___ у тому числі із смертельним наслідком) 1. Відомості про потерпілого (потерпілих) __________________________________________________________________ (прізвище, ім'я та по батькові, рік народження, професія (посада), __________________________________________________________________ стаж роботи - загальний, у тому числі на підприємстві, за __________________________________________________________________ професією; дата проходження навчання, інструктажу, перевірки __________________________________________________________________ знань з охорони праці, первинного та періодичного медичного __________________________________________________________________ огляду, професійного добору; __________________________________________________________________ наслідки нещасного випадку) __________________________________________________________________ (відомості про членів сім'ї, які перебувають на утриманні __________________________________________________________________ потерпілого, - прізвище, ім'я та по батькові, рік народження, __________________________________________________________________ ступінь родинного зв'язку, рід занять - у разі нещасного випадку __________________________________________________________________ із смертельним наслідком) 2. Характеристика об'єкта, дільниці та місця, де стався (сталася) нещасний випадок (аварія) __________________________________________________________________ (стисла характеристика об'єкта, дільниці та місця, де стався __________________________________________________________________ (сталася) нещасний випадок (аварія), із зазначенням відомостей про __________________________________________________________________ проектний, затверджений та фактичний режим роботи об'єкта __________________________________________________________________ (устатковання) до настання нещасного випадку (аварії)) __________________________________________________________________ (стан об'єкта (дільниці), устатковання (конструкцій) і матеріалів __________________________________________________________________ перед нещасним випадком (аварією); висновок про їх відповідність __________________________________________________________________ нормативним вимогам) __________________________________________________________________ (відомості про аналогічні нещасні випадки (аварії) __________________________________________________________________ на підприємстві) __________________________________________________________________ (опис організації на підприємстві роботи з охорони праці та її __________________________________________________________________ недоліків (зазначаються тільки у разі групового нещасного випадку __________________________________________________________________ та нещасного випадку із смертельним наслідком) 3. Обставини, за яких стався (сталася) нещасний випадок (аварія) __________________________________________________________________ (опис подій, що сталися, робіт, що проводилися до нещасного __________________________________________________________________ випадку (аварії), їх процесу з початку зміни із зазначенням __________________________________________________________________ керівника робіт, його вказівок, дій потерпілого (потерпілих) та __________________________________________________________________ інших осіб, причетних до настання нещасного випадку (аварії)) __________________________________________________________________ (послідовний виклад подій із зазначенням небезпечних та шкідливих __________________________________________________________________ виробничих факторів, які впливали на потерпілого, перелік машин, __________________________________________________________________ інструментів, устатковання, експлуатація яких призвела до __________________________________________________________________ нещасного випадку, небезпечних умов і небезпечних дій __________________________________________________________________ потерпілого або інших осіб, характеру аварії) __________________________________________________________________ (перелік заходів, вжитих відповідно до плану ліквідації наслідків __________________________________________________________________ нещасного випадку (аварії), надзвичайної ситуації або плану __________________________________________________________________ локалізації аварійних ситуацій) 4. Причини нещасного випадку (аварії) __________________________________________________________________ (основні технічні, організаційні та психофізіологічні причини __________________________________________________________________ нещасного випадку (аварії), включаючи перевищення гранично __________________________________________________________________ допустимих концентрацій (рівнів) небезпечних і шкідливих __________________________________________________________________ виробничих факторів, невідповідність засобів колективного, __________________________________________________________________ індивідуального та медичного захисту встановленим __________________________________________________________________ вимогам та їх недостатність (якщо це вплинуло на подію)) __________________________________________________________________ (узагальнені результати перевірки стану охорони праці на __________________________________________________________________ підприємстві, проведеної органами державного нагляду за охороною __________________________________________________________________ праці та іншими органами, - тільки у разі групового нещасного __________________________________________________________________ випадку та нещасного випадку із смертельним наслідком) 5. Заходи щодо усунення причин виникнення нещасного випадку (аварії) n _____________________________________________ _____________________ (заходи щодо усунення безпосередніх причин виникнення нещасного n _____________________________________________ _____________________ випадку і запобігання подібним випадкам) n _____________________________________________ _____________________ (заходи щодо ліквідації наслідків аварії - у разі необхідності)

Посадова інструкція ФЕЛЬДШЕРА

Зміст праці. Фельдшер - медичний працівник із середньою медичною освітою. Робить першу долікарську, термінову і невідкладну медичну допомогу хворим і потерпілим, працюючи в складі бригади "швидкої допомоги"; є помічником лікаря і працює під його спостереженням у лікувально-профілактичних установах; самостійно здійснює стаціонарну, амбулаторну допомогу і допомогу вдома, виконуючи іноді функції лікаря, у медичних пунктах сільської місцевості.
Проводить заходу щодо профілактиці і зниженню захворюваності, по ранньому виявленню захворювань. Робить допомога в родах. Проводить різні аналізи. Розробляє лікувально-профілактичні і санітарно-гігієнічні заходи і бере участь у їхньому проведенні. Виконує лікарські призначення. Керує діями молодшого медичного персоналу. Коло обов'язків багато в чому залежить від місця роботи.
Спеціалізації: фельдшер "швидкої допомоги", фельдшер-лаборант, військовий фельдшер, фельдшер психоневрологічних установ, фельдшер-акушер, санітарний фельдшер, асистент стоматолога.
Умови праці. Фельдшер працює в постійному контакті з людьми (крім фельдшера-лаборанта). Режим праці змінний, можливі цілодобові чергування, робота у святкові і вихідні дні. Праця сполучена зі значними фізичними навантаженнями і нервовими стресами.
Фельдшер повинний знати основи організації охорони здоров'я, терапії, педіатрії; методи обстеження і лікування хворих з розповсюдженими захворюваннями, прийоми надання першої долікарської допомоги, методи відходу за хворими, інструкції з застосування медикаментів, правила дезінфекції, принципи медичної етики. Вимагаються гарні знання в області хімії, фармакології, біології, анатомії і фізіології людини.
Області застосування. Фельдшери працюють у оздоровпунктах, фельдшерсько-акушерських, закличних пунктах, на станціях "швидкої допомоги", у лікарнях, поліклініках, диспансерах, санаторіях, родильних будинках і інших медичних установах.
Домінуюча професійна спрямованість - на роботу з людьми. Професійний тип особистості соціальний, дослідницький.
Домінуючі інтереси - медицина, хімія, біологія сфера обслуговування; супутні - суспільна робота, сільське господарство, лісове господарство, геологія, географія.
Необхідні якості. Фельдшеру необхідна зібраність, витривалість, здатність ефективно діяти в кризовій ситуації, розвита довгострокова й оперативна пам'ять, гарний розвиток органів почуттів (кольоровідчуття нюх, смак, дотик, тактильна чутливість), гарна координація рухів, висока нервово-психічна стійкість, доброзичливість, співчуття, співпереживання, організаторські здібності, тактовність.
Медичні обмеження. Робота не рекомендується людям зі зниженим рівнем зору, що страждає серцево-судинними і нервово-психічними захворюваннями, що має алергію на лікарські засоби і що є бактері- і вірусоносіїями.
Родинні професії: медична сестра, акушерка, фармацевт, зубний технік, фельдшери інших спеціальностей, викладач у медичному училищі
Перспективи професійного росту: адміністративне просування - завідувач оздоровпунктом, старший фельдшер-лаборант і т.д. - чи продовження освіти у вищому навчальному закладі й одержання професії лікаря, фармацевта.
Шляхи одержання професії - медичні коледжі.

 

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

27. 09.22 Лекція до теми : Черевний тиф. Паратиф А іБ. Шигельози.

28.11.22 Лекція Менінгококова інфекція

05.12.22 Лекція Дифтерія